mandag 12. juli 2010

Kjøretime, maling og salsa!

KJØRETIME

I dag har vært en veldig innholdsrik dag. Jeg sto opp klokka halv åtte med Henrik og fulgte ham på jobb før jeg tok bussen bort til Rosten for den første kjøretimen min :) At jeg gikk feil vei etter undergangen bak sigmasenteret og fikk en kilometers omvei er fullstendig unødvendig å snakke noe videre om :P

Kjørelæreren min er en hyggelig kar som heter Henning. Etter å ha gjort unna formelle ting som utfylling av skjema og avtale om betalingsfordeling, gikk vi ut og satte oss i en fancy liten Toyota. Jeg fikk vite at jeg var den første eleven som fikk kjøre den, skikkelig ære ;P

Først må det sies at jeg ikke har sittet bak rattet så veldig mange ganger, ikke så lenge hver gang, og altfor lenge i mellom. Derfor var det ikke akkurat noe sjokk at jeg kvelte den allerede før vi kom ut i trafikken! Litt flaut... Etter det gikk det stort sett greit. Vi kjø... Jeg mener JEG kjørte og øvde på bakkestart, giring, hva man gjør når det er uoversiktlige veier fra høyre... Det meste gikk ganske greit, bortsett fra at jeg ikke klarte å bli helt godvenner med kløtsjen. Så lenge jeg var i gang, kjørte jeg greit, men da bremsing ble aktuelt dukket problemene opp. Jeg syntes det var ganske ubehagelig, men satser på at det skal gå bedre på onsdag.

Til slutt kjørte jeg hjem fra Skjetnemarka. Jeg kjørte over Bjørndalsbrua og gjennom tunnelen. Det gikk helt strålende! Det vil si... helt til jeg skulle stoppe på parkeringsplassen, der jeg kvelte den en siste gang.

MALING

Deretter var det klart for neste punkt på agendaen: maling. Jeg tok med meg maleklær som Randi hadde funnet fram til meg (tusen takk!). Da jeg kom på Strindheim var det meste flyttet ut fra rommet i kjelleren, resten var dekket med plast. Førsteinntrykket mitt var: "Har dette rommet alltid vært så lite?" Jeg har visst tenkt at det var større siden Monika hadde klart å pakke så mye inn på det.

Mamma, mormor og jeg fordelte oppgaver og satte i gang. Mitt domene ble vinduskarmene. Da de var ferdig grunnet, var det bare å begynne med nedre del av panelet på to av veggene. Mamma hadde nemlig brukt rull på forlenger og konsentrerte seg om å få malt oppover. Miriam dukket opp da vi var kommet mer enn halvveis og jeg fikk lurt henne til å ta over for meg. Det som ble ferdig i dag var grunningen, bortsett fra en bitteliten kvadratmeter i taket. I morgen skal vi male to strøk med farge som mamma har valgt ut. Det blir sikkert kjempefint! :)

Maling er forresten tungt! Bra jeg får smake på det nå, slik at jeg blir bedre forberedt på hva som venter meg når jeg skal male i kjelleren hos meg. Det blir forhåpentligvis i august, like etter at Henrik har reist til Oslo. Heldigvis er veggene der allerede malt, i motsetning til det ubehandlede panelet på Strindheim.

SALSA

Da jeg kom hjem hadde Henrik funnet fram alle ingrediensene og gjort klart for salsa-laging :D PÅ EGET INITIATIV!!! Herlighet, for en fantastisk kjæreste jeg har!! Og han gjorde mesteparten av arbeidet :O Score! ;) :P

Vi har testet ut å lage salsa en gang tidligere, slik at jeg hadde noen tanker om hva som ikke gikk så bra sist og hva vi kunne gjøre for å få et bedre resultat. Derfor laget vi dobbel mengde - ca halvannen liter - denne gangen :) På grunn av kapasiteten på kjøkkenmaskina (som jeg ikke sier ett vondt ord om - jeg digger den, mamma!), måtte vi lage to porsjoner og blande sammen i en bolle til slutt. Det var egentlig veldig lurt, for Henrik insisterte på at vi skull ha med frøene i chilien i den første porsjonen... La oss bare si at vi raskt ble enige om å renske chilien i den andre omgangen da vi prøvesmakte ;)

Etter å ha stått en liten stund, ble salsaen fordelt i elleve små plastkopper. Koppene ble litt mer enn halvfylte og satt i fryseren. Det blir spennende å se hva porsjonene blir brukt til :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar